BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, June 19, 2010

Motivasi bila mood hadir menemani..

Pernahkah kalian berada dalam satu situasi di mana kalian rasa ,
"Ya!Inilah masa yang terbaik untuk aku kembali semula.Bangkit semula.Berdiri semula"?
Aku pasti,ada yang berkata ya,ada yang berkata tidak.Itu norma.Norma dunia yang berputar,norma alam yang berirama.Aku adalah manusia biasa.Aku pernah melakukan kesilapan dan aku juga selalu cuba melatih diriku belajar dari kesilapan tersebut.Biarlah sekecil zarah mahupun sebesar alam kesilapan yang ku lakukan,tetap aku harus menilai kembali perbuatan dan kecuaian yang ku lakukan itu.Bukan aku hendak berkata,aku hebat.Wah,sudah sukses menilai diri,bukankah hebat??
Subhanallah...aku masih kerdil.Bukan setakat belum bertatih,malah merangkak juga aku masih perlu diapung.Takut tersadung badan ketika mengesot.Itulah aku.Aku manusia biasa yang sangat biasa.Hamba Allah yang terlalu lemah.Hamba Allah yang selalu merindui bilakah tiba saatnya aku bisa melabuhkan sepenuh cinta pada Yang Maha Pencipta kerana biarpun sudah besar panjang,aku masih belum mampu memfokuskan ingatan.Itu kegagalan yang nyata.Aku bersalah dan aku mengakuinya.Pelbagai faktor ku jadikan taruhan dan antaranya ialah pandangan dan ajakan duniawi yang terlalu banyak serta besar dominasinya dalam kehidupanku.Ya!Aku malu dan aku harus kembali membetulkannya.Kembali.Itu perlu.
Berbicara tentang itu,aku jadi teringal tentang fiil manusia.Kita.Kenapa?Satu hakikat tersembunyi sebenarnya.Manusia hanya akan tersedar dari lena yang panjang dan angan-angan yang jauh jika mereka sedia bermuhasabah diri dan mengakui kesilapan sendiri.Susah.Itulah hakikat sebenar apabila berbicara tentang kesediaan untuk mengakui kesilapan sendiri.Sukar bagi manusia,sebagai makhluk di muka bumi Allah ini untuk bangkit dan berkata,"Ya,saya salah".Tidak semudah tanganku melakar pena dan akalku menutur kata..Justeru,apabila telinga ini menangkap perkhabaran mengenai kesediaan sesetengah orang membuat sidang media,berdiri dengan teguhnya dalam mengatur bicara kemaafan yang terluah dari kesilapan yang tercipta,aku jadi kagum.Kagum kerana keberanian.Siapa kata 'maaf' itu jika diluah tidak 'gentleman' atau tidak 'moden'?Nah!Itulah mentaliti.Mentaliti yang masih diselubungi kejahilan.Mentaliti yang masih diliputi keegoan,keangkuhan dan kesombongan.Mengapa enteng benar kata 'maaf' itu dilabuhkan?Mengapa retak benar kotak akal membicarakan mengenai nilai sebuah kemaafan?
Tidakkah kalian tahu bahawa untuk mengukir sebuah kata 'maaf',seluruh tenaga harus diperah dan seluruh keringat harus digesah?Tidakkah kalian tahu bahawa Allah paling suka andai kita senang mengakui kesalahan diri dan tidak menyalahkan orang lain untuk kesalahan yang dilakukan oleh kita sendiri?Ya!Pahit itu pasti.Impak dan implikasi itu juga jelas akan kita lalui.Tetapi,bukankah itu lebih baik dari kita gagal mengeluarkan diri dari belenggu riak dan ujub yang kelak akan menjerumuskan kita jauh ke dalam lubang gelap kesyirikan dan kebodohan?
Fikir-fikirkanlah..Kita punya akal untuk menilai.Kita juga punya mata untuk melihat,punya telinga untuk mendengar,punya kaki untuk melangkah..Maka,hargai semua itu dan buatlah keputusan dan terbaik untuk meletakkan status diri kita.
Soalnya bukan sejauh mana kita berada sekarang tetapi persoalannya kini ialah di mana kita di mata Yang Maha Pencipta??

0 comments: