BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, June 24, 2010

Kenangan dan pengalaman..

Lama aku xmenulis.Bukannya sengaja pun.Biasa la..owang busy neyh.Huhuhu..
Hitung punya hitung punya hitung..dah lama aku ada dekat sini.Sini??Dekat mana tue..??Hehehe..aku kan dah janji nak story sal tempat belajar aku kan?Ok..ku story sikit ja la.Yang leyn tue nanti2 k..?Aku sekarang ney tengah belajar di UiTM.Aku amik course undang-undang..Asasi lagik sebab aku baru je abis SPM.Asasi ney ley di consideredkan cm Matrik la cuma kitorang wat kat U n the way kitorang blajar surely lain n tak sama ngan diorang.Biasala tue..kalau sama,cam na nak beza Asasi ngan Matrik kan?
Truthfully speaking,aku memang tak pernah berjauhan dengan family aku.Tambah-tambah pulak bila aku ngan akak aku ja anak diorang.Kalau la korang jadi mak abah aku pun,sure korang berat ati nak lepaskan anak korang belajar jauh-jauh.Mungkin sebab lebih baik kalau dapat tengok anak tue depan mata dari biar mereka belajar jauh-jauh dan tak sempat nak tengok mereka membesar.Whatever reasons,aku rasa hidup ney adalah satu proses pembelajaran.I learn,u learn,we learn,the whole world also learn..That's life.
Apa yang aku belajar bila berjauhan dengan family memang banyak sangat.Tak terhitung dengan kira-kira,tak tergambar dengan kata-kata.In simple words,a lot of new things..Dulu,waktu skola rendah,aku ney walaupun ada dekat kelas yang depan la gak,tapi still aku ney tak pernah dapat result gempak masa ujian gerak gempur neyh.Jadi,aku tak pernah berangan or berharap aku akan dapat masuk skola2 yang hebat gila2 tue.So,bila orang tanya nak masuk skola mana lepas UPSR,aku mesti cakap tak tau atau entah ler..Slalu gak r kena marah.Ya la..jawapan macam orang tak de masa depan.Tapi,itulah aku..Bila aku rasa tensed sangat diorang asyik tanya soalan yang banyak bagai nak rak,aku terus cakap,cam ni r bunyik dya yang aku bley ringkaskan, "Emm..tak taulah.Ingat nak gi skola dekat ngan kedai ja lah.Tak yah pi jauh-jauh..".
Abah aku ney ada kedai runcit n near my father's shop is a secondary school.So,senang cakap,aku tak pernah berangan yang jauh2.Dekat2 ja ada dalam otak aku neyh.Aku nak gi skola tue ja.Dalam otak aku masa tu,apa yang paling penting ialah..:
a) Dekat dengan family..
b) Jauh dari hospital sebab aku memang anti ngan hospital.Xsuka ahhh!!
(p/s :Bukan maksudnya aku ney takut jarum.Oh tidak sih.Please!No bad assumption
regarding needle k..Aku tak takut jarum tapi aku memang tak suka gi hospital.
Maybe one of the reason is aku tak suka darah,accidents,cedera parah n so on so forth so
aku tak nak terlibat dengan perkara berkaitan hospital although kekadang teringin gak
nak pakai coat doktor tue n tayang2.Wahhhh..beshhh!huhuhu..)
c) Aku tak nak tinggal dekat asrama sebab orang suka wat citer sal benda 'tutt'..
d) Aku belum bersedia n masa tue aku sangat pendiam,dah tue kecik plak..Uishh..karang
kena buli lak.Xmau..xmau..no no..
Itulah antara reasons konkrit cam batu-bata wat bangunan UiTM ney yang aku bagi dekat semua orang yang tanya aku.Haa..apa lagi,berpusu-pusulah kata-kata penuh berhemah menampar cuping telinga aku.Adushhh..pedih woo..Sabar ja la masa tue.Gi pun waktu tue,result tak kuar lagik kan.So,aku pun tenang je..Tiap-tiap ari masa cuti tunggu result tue,jiran-jiran,adik-beradik,kengkawan,mak cik mak cik,pak cik pak cik yang aku tak kenal pun tumpang sekaki payung,berteduh dalam hujan tuk tanya aku sal soalan-soalan panassss neyh.Xsuka!X suka!Tapi muka still senyum lagik..Hahaha.
Pastu,masa amik result,nak jadikan cerita,lagik brapa ari nak raya.Pagi tue abah aku tak bley antaq aku gi skola.So aku gi la ngan kawan yang sorang lagik ngan keta bapak dya.Aku ney dengan tahap tak yakinnya sanggup duduk antara yang dibelakang ar masa wat line tue sebab aku yakin aku punya result tak sehebat kengkawan yang len.Saja ar nak bagi line tuk yang pandai2 duk kat depan.Biarlah aku yang tak reti beratur belakang skit.Tak der hallah soal tue..:-)
Mungkin nasib plus takdir,aku tetiba diumumkan antara students yang scored 5 Ayam masa tue.Subhanallah..aku gi amik result ngan muka pucat.Nak senyum pun ketat,nak nangis pun kaku,nak wat pa pun cam tersekat ja.Otak ku terus jadik cam keras jap.Aku agak ramai orang cam xpercaya ja.Yala..aku kan tak aktif langsung masa skola rendah,dah tue senyap plak,slalu MC sebab slalu muntah2 n sakit perut..so,kalau dari descriptions tue,mmg aku tak dak apa la tuk letakkan diri aku ney layak dapat result macam tue..
Tapi Alhamdulillah..mungkin ney yang dinamakan rezeki.(p/s:Japgi owang wat statement kata aku riak lak,xbersyukur la apa la..Please sayang-sayangku semua,no such thing as that k..Takdenye nak wat macam tue.Tak bek..Dosa..)..Alhamdulillah,tak lama pas dapat result dalam dua tiga ari pastu r,tak silap aku hari raya.Kira masa amik result tue,kitorang puasa r..Dan Alhamdulillah gak,sehari sebelum raya tue hari jadi aku.Alhamdulillah...semuanya perkara-perkara yang menyenangkan ati aku n at last,aku wat decision not to go to any boarding schools or such things as that..Sebabnya,aku dah bertekad tuk gi skola yang aku sebut tadi n aku yakin aku bley gak berjaya walaupun bukan dari skola yang terkenal hebat dan tiada tandingannya.One more thing,aku tak de niat pun nak kata aku tak suka budak skola hebat2..Tak..Most of my friends pun dari skola2 macam tue gak.Cuma mungkin,aku rasa aku selesa gi skola biasa,so aku gi la..Jadik,ney bukan pandangan umum k..This is my personal opinion regarding the school I love to go to..
Itulah citanya masa UPSR dulu...

p/s :Sedih gak masa tue bila call abah n cakap dapat 5 Ayam pastu abah siap offer nak amik kat skola tapi aku tolak n gitau "Tak pa lah..Adik balik ngan Wani(my friend's name) ja ngan ayah dia.Japgi adik gi kedai trus..)"..Walaupun abah aku ok ja pastu,tapi aku tetap rasa bersalah gila2..Sowri bah,janji pasni tak buat dah.Sumpah semerah padi!!!!Huhuhu..
:-) peace no war!!!!

0 comments: